Digitale marketing is een term die gebruikt wordt voor het maken van reclame voor een bepaald product of een bepaalde service via online kanalen. Omdat er steeds meer mensen een groot deel van hun tijd online besteden is digitale marketing steeds belangrijker geworden. Het zou zonde zijn om als bedrijf geen gebruik te maken van deze nieuwere vorm van marketing. Voor de bedrijven die hier nog niet bekend mee zijn of juist hun kennis willen uitbreiden is er een Digital marketing training. Daarnaast is er ook nog een Digital marketing trends training waarin extra aandacht wordt besteed aan de trends op het gebied van social media en marketing.
Marketing via het versturen van e-mails
Een bekende manier van digitale marketing die al een hele tijd bestaat en waar de meeste mensen ook zeker een keer mee in aanraking zijn gekomen is marketing via e-mails. Veel bedrijven vragen je om je te registeren met een e-mail adres wanneer je klant bij hun bent. Vaak krijgt de klant extra korting op een bestelling of aankoop wanneer ze zich hiervoor aanmelden. Vervolgens kan het bedrijf dus e-mails met reclame sturen naar klanten die geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten. Doordat de klanten e-mails ontvangen worden ze herinnerd aan het bedrijf of verleid tot een eventuele aanbieding die op dat moment geldt.
Social media wordt steeds belangrijker
Je kan eigenlijk niet meer om sociale media heen, sociale media bestaan ondertussen alweer een tijdje en zijn door de tijd heen alleen maar groter geworden. Veel bedrijven maken hier al slim gebruik van door advertenties te plaatsen op sociale media. Ook zijn er steeds meer bedrijven die hun producten of diensten laten aanprijzen door mensen met een groot aantal volgers op sociale media. Door het gebruik van verschillende kanalen kan een grote doelgroep worden bereikt. Ook kan er door handig gebruik te maken van digitale marketing via sociale media een specifieke doelgroep worden bereikt. Wanneer je als bedrijf nog geen kennis hebt van digitale marketing valt hier dus zeker nog veel winst te behalen.
Het opkomen van podcasts
De laatste tijd worden er steeds meer podcasts gemaakt en beluisterd. Podcasts duren vaak een langere tijd en mensen luisteren hier graag naar terwijl ze bijvoorbeeld onderweg zijn of huishoudelijke klusjes doen. Deze podcasts kunnen bestaan uit alleen de audio maar tegenwoordig zijn er ook vaak een videobeelden aanwezig. Op deze manier voelt het nog persoonlijker voor de luisteraar wat ertoe leidt dat het vertrouwen van de luisteraar wordt vergroot. Door het vertrouwen dat de luisteraar heeft in de maker van de podcast kan het een goede manier van digitale marketing zijn om een product of dienst via een podcast aan te prijzen.
Het gebruik van apps voor marketing
Er zijn heel veel apps beschikbaar die je bij van alles en nog wat zouden kunnen helpen. Dit gaat van een app voor de supermarkt tot een app voor het nieuws en een app voor het regelen van vervoer of het bestellen van eten. Waarschijnlijk heb je zelf ook een hele hoop van deze apps op je telefoon. Daarnaast spelen kinderen graag spelletjes op een telefoon of tablet, ook hiervoor zijn ontelbaar veel apps beschikbaar. Bedrijven kunnen al deze apps vervolgens goed gebruiken voor digitale marketing door reclames te plaatsen binnen deze apps. Hierbij geldt natuurlijk dat hoe populairder een app is hoe meer mensen de advertenties zullen zien.